دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۰
۰ نفر

اعضای شورای شهر تهران طرحی را به تصویب رساندند که براساس آن شهرداری تهران ملزم شد تا ستاد مدیریت جمعیت تهران را تشکیل دهد.

جمعیت

سابقه طرح اين موضوع در شوراي شهر به ارديبهشت‌ماه امسال بازمي‌گردد.معصومه آباد، عضو كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري شوراي شهر قبل از راي‌گيري و در توضيح طرح گفت: 4مولفه زاد و ولد، طلاق، ازدواج و مهاجرت كه ‌تأثيرات اساسي بر جمعيت شهر دارد در اين طرح مدنظر قرار گرفته است. اينطور كه آباد عنوان كرد آمارهاي مرتبط با زاد و ولد و مهاجرت نشان از عدم‌توازن جمعيت شهر دارد.

پس از اين رئيس كميسيون عمران شورا پيشنهادي درخصوص اين طرح مطرح كرد. احمد دنيامالي گفت: « وزارت ورزش و جوانان به لحاظ وظايفي كه دارد مي‌تواند به‌عنوان يكي از اعضاي اين ستاد معرفي شود.» عليرضا دبير، رئيس كميسيون برنامه و بودجه نيز اظهار كرد: «ساير دستگاه‌ها هم بايد در اين موضوع دخيل شوند ضمن اينكه اين موضوع بايد به لحاظ منابع انساني و بودجه مورد بررسي قرار گيرد.» محسن سرخو هم گفت: «يكي از دلايل مهاجرت به شهر تهران قرارگيري مراكز خدماتي و آموزشي مهم در پايتخت است‌ و اين موضوع بايد مدنظر قرار بگيرد.»

اسماعيل دوستي اما مهاجرت به شهرها را با توجه به خصلت انسان‌ها براي رسيدن به شرايط بهتر اجتناب‌ناپذير دانست و گفت كه اگر براي اين منظور برنامه‌ريزي نشود، در آينده مشكلات جدي به‌وجود مي‌آيد. نظر غلامرضا انصاري هم اين بود كه بايد بر لزوم افزايش جمعيت به‌صورت كيفي نگاه كرد چراكه افزايش جمعيت به‌صورت حاشيه‌نشيني بر مشكلات شهر مي‌افزايد. احمد حكيمي‌پور نيز با اشاره به‌وجود ستاد تحكيم بنيان خانواده اظهار داشت: «با وجود و فعاليت چنين ستادي مي‌توان ساختار جديدي را ايجاد نكرد.»

مجتبي شاكري‌ موضوع زاد و ولد و مهاجرت را 2موضوع جدا از هم اعلام كرد و گفت: «در تناسب ميان جمعيت و مهاجرت، دولت و دستگاه‌هاي مرتبط موظف به انجام اقدامات لازم هستند. »به گفته وي در مورد زاد و ولد اداره كل بانوان شهرداري تهران در حال تدوين لايحه با موضوع توانمند‌سازي است كه مي‌توان اين موضوع را نيز با آن لايحه تجميع كرد.

مهدي چمران، رئيس شوراي شهر تهران در پايان اين دستور جلسه گفت: «آنچه موجب افزايش جمعيت در تهران است، موضوع مهاجرت است.» وي تأكيد كرد كه بايد برنامه‌اي براي كاهش مهاجرت و افزايش جمعيت اصيل و سكنه قديمي شهر تهران شكل بگيرد. به گفته وي جمعيت شهرها در گذشته 60درصد از جمعيت كل كشور بود اما امروزه اين ميزان به 70درصد رسيده است. در نهايت اين دستور جلسه با اعمال اصلاحات لازم در وظايف درنظر گرفته شده براي ستاد براساس نظرات نمايندگان مردم در شوراي شهر تهران تصويب شد.

  • تكليف بر حفاظت از باغ‌ها

در جلسه غيرعلني ديروز شوراي شهر طرح ارائه برنامه عملياتي حفاظت از باغات كن نيز مطرح شد. محمد حقاني، رئيس كميته محيط‌زيست شورا گفت: «در اين طرح به‌دنبال عملياتي كردن برنامه صيانت از باغات كن و عدم‌اجازه ساخت‌وساز در اين اراضي هستيم.» مهدي چمران رئيس شورا نيز با يادآوري اينكه نبايد سازمان اجرايي جديدي براي اين موضوع ايجاد شود، گفت: «شهرداري منطقه 5كه اين اراضي در محدوده آن قرار دارد بايد به‌دنبال سازو كار يكپارچه اجرايي باشد. » وي به سابقه اين طرح نيز اشاره كرد كه بنا بر آن در جريان طرح تفصيلي شوراي شهر پيشنهاد اصلاح اراضي باغات كن را ارائه كرد و شوراي‌عالي شهرسازي هم مصوب كرد كه اين باغات در پهنه G قرار بگيرند.

احمد دنيامالي نيز شرايط غيرقابل بازگشت مالكيني را يادآور شد كه در داخل اراضي مورد نياز طرح‌هاي عمراني به‌وجود آمده است. رئيس كميسيون عمران خاطرنشان كرد: « مگر توان خريد باغات را داريم؟ اول بايد منابع تأمين اين نقل و انتقالات را پيش‌بيني كنيم.»

رحمت‌الله حافظي هم با بيان اينكه قرار نيست تملكي اتفاق بيفتد به قانون مصوب مجلس در سال 1359اشاره كرد كه به ورود شهرداري براي كمك به آبياري باغات مربوط است. پرويز سروري رئيس كميسيون نظارت هم به برخي سختگيري‌ها اشاره كرد كه شايد اجازه بازسازي و مرمت ديوار باغ را هم نمي‌دهد. وي درخصوص آبياري باغات توسط شهرداري درصورت عدم‌آبياري از سوي مالك هم گفت: « تأمين آب و آبياري اراضي در حوزه كاري وزارت جهادكشاورزي و وزارت نيرو است.» اسمعيل دوستي هم خواستار فرهنگ‌سازي براي صيانت از باغات شد.

پژمان پشمچي‌زاده، معاون شهرسازي شهرداري تهران هم با تأكيد بر اينكه باغات كن با عنوان پهنه سبز در طرح تفصيلي تثبيت شده‌اند، گفت: «طرح صيانت باغات كن در دست تهيه است و به‌طور منظم گزارش‌هايي در كميسيون شهرسازي ارائه مي‌كنيم.» در نهايت اعضاي شورا بعد از بحث و بررسي با لحاظ اصلاحاتي طرح « الزام شهرداري تهران به ارائه برنامه عملياتي حفظ و تبديل باغات كن به فضاي سبز» را به تصويب رساندند كه براساس آن شهرداري مكلف است در مدت 6‌ماه برنامه يادشده را ارائه كند.

همچنين شهرداري مكلف به ايجاد مديريت اجرايي حفاظت و صيانت از باغات بدون افزايش منابع انساني و با كمك‌ نيروهاي شهرداري منطقه شده است. لايحه مجوز اخذ عوارض تردد از معابر خاص شهري نيز يكي ديگر از دستورهاي جلسه ديروز شورا بود كه به درخواست مسئولان شهري براي بررسي و تكميل اطلاعات از دستور كار شورا كنار گذاشته شد.اعضاي شوراي شهر روز گذشته تذكراتي را نيز مطرح كردند كه در جدول زير مي‌خوانيد‌

جدول

کد خبر 321168

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha